Lichtmeter Sekonic L-308X

Posted on

Voor de fotografie-opleiding hebben we leren werken met lichtmeters. Een tool die ik nooit dacht te gebruiken maar als je er éénmaal mee gewerkt het de praktisch functie toch leert waarderen.

Eigenlijk in basis heel simpel in gebruik. Je stelt de waardes in van je camera: ISO en sluitertijd en als je meet krijg je de diafragma waarde.

In studio omgeving of met flitslampen werken is het een apparaat om efficiënter je instellingen en belichting te bepalen.

Hoe gebruik je een lichtmeter?

Normaal maakte ik een inschatting en maakte veel testfoto’s maar nu is het je camera instellen, een richtgetal hebben voor je diafragma (vb: F.8), licht instellen, meten en als de waarde goed is een testfoto maken. Uiteindelijk veel sneller en zo kun je meer tijd besteden aan de positie van je licht en belichtingseffect.

Het bepalen van je belichting doe je lamp voor lamp en dan alles tezamen. Hoofdlicht is waarde 100% (vb. F8), voor invullicht is het 50% (vb. F4) en achterlicht 25%-50% (vb. F2.8-F4). Heb je bijvoorbeeld een High-key belichting dan zal je de witte achtergrond meer moeten uitlichten dan je object ongeveer 200% (vb. F16). Zodat je een egaal witte achtergrond krijgt. (Dit is een basisinstelling die goed werkt voor portretfotografie maar, je bent vrij om ermee te spelen)

Heel praktisch is het als je met een trigger (afstandsbediening voor de flitslampen zoals de Godox xPro) de lampen kan bedienen en instellen. Zo kun je eerst alles uitmeten, door de testfunctie van je trigger te gebruiken, op de positie van het object / persoon.

Hou er wel rekening mee dat zodra je de lampen van afstand tot het object aanpast de meting ook opnieuw gedaan moet worden.

Praktijkervaring

Ik heb de lichtmeter ook gebruikt bij een commerciële opdracht waar ik met een portable flitslamp, Godox AD600, een model moest uitlichten op een buitenlocatie. Omdat dit buiten was, was de moeilijkheid om het niet te veel te belichten met het flitslicht waardoor de achtergrond niet meer zichtbaar is. Zo kon ik ook al de positie en belichting bepalen op het moment dat het model zich aan het omkleden was.

Tip van de docent is dat je dan de sluitertijd langer zet om de balans te houden tussen natuurlijk licht en flitslicht.