Kreta 2023

Posted on

We hebben de reis geboekt via het reisbureau en aan hun de vraag gesteld voor een authentieke locatie. We gaven wat tips wat wij graag doen op vakantie of hoe onze ideale vakantie eruit ziet. Niets speciaals: wandelen, natuur, rust, kleinschalig, geen groot all-inclusive hotel of te chique.

Ze gaven ons een voorstel van 5 hotels gelegen op Kreta, Griekenland. Twee hotels sprongen er uit maar een paar andere waren door de locatie ook interessant. Toch ons gevoel gevolgd voor de hotels die eruit sprongen. Op de website hadden we al gecheckt qua beschikbaarheid en door beperkte beschikbaarheid bij de beide hotels werd het de mix van deze twee.

Dag van vertrek

3u in de ochtend werden we opgehaald met de luchthaventaxi. We vlogen om 6u met TUI van Brussel naar Chania en vandaar uit met een huurauto om naar ons eerste hotel te rijden. Net voorbij Rethimnon de bergen in richting Axos.

Onze huurauto ophalen verliep ook vlot. We werden opgewacht en gebracht naar de locatie waar we de auto meekregen. Een paar honderd meter verder net voor de entree van de luchthaven. De auto die we geboekt hadden was niet beschikbaar maar een klasse lager wel: Fiat Tipo Sedan. De koffer was ruim genoeg voor onze bagage (1 grote koffer en een handbagage koffer). Het had een 85.000km gereden en dat was te merken aan de koppeling, maar de remmen waren oké en vertrokken richting Rethimnon.

Op de route van de luchthaven naar het hotel, een rit van ongeveer 2+ uur, stopte we halverwege bij een klein restaurantje aan de zee. “restaurant Fisalida”.

Het was een familiaal restaurant en er stonden al veel auto’s. Het restaurant zelf was nog niet open maar we hoefde maar 30 minuten te wachten voor de keuken begon. Dus frisdrankje met uitzicht op zee en even relax.

We hebben heerlijk gegeten en even kunnen relaxen van een al lange dag.

Enagron Ecotourism Village

Door een navigatiefoutje hadden we een afslag gemist en kronkelde ons een weg naar boven de bergen over. Aangekomen bij Enagron parkeerde we de auto en hebben ons aangemeld bij de receptie. We werden zeer welkom geheten, kregen een hapje en een welkomstdrankje en daarna naar onze kamer begeleid. Het is een beetje een mini dorpje en op 1,5 km het plaatsje Axos ligt. Wil je een rustig gelegen en mooie natuur dan is dit de plek.

Onze eerste indruk: wat een rust!

Het hotel heeft ook een restaurant om ’s avonds te eten en op de dinsdagavond is er griekse livemuziek. (gegarandeerd de tijd om te dansen voor wie dat wilt). Specialiteit van het restaurant is gegrild lam van het houtvuur… hmmmmmmm

Hou je van wandelen? Het hotel heeft een gids in dienst en je kan tegen betaling mee met een wandeling. Voor bij de receptie hangt een bord met de activiteiten die ze doen, o.a. koken van lokale specialiteiten en wandelingen.
Je kan natuurlijk ook alleen de wandelingen doen maar de gids (goed engelstalig) geeft uitleg over de streek uit en de fauna en flora.

Wat hier zeer interessant is dat er veel gieren leven (engels: vultures), dit is een van de weinige plekken op Kreta waar ze voorkomen in grotere groepen en op sommige punten zie je ze op minder dan 100 m afstand. (verrekijker niet vergeten)

Dag 2: The monastry Of Halepa

Wandeling 8 of 10 km

Om 9 uur is het vertrek en wordt je verwacht aan de receptie, daar kun je flesjes water pakken om genoeg te drinken bij je te hebben. Daar geeft de gids een uitleg over de route en checkt zijn lijst van inschrijvingen. (de dag ervoor dien je je in te schrijven en kosten worden verrekend bij het uitchecken)

De wandeling die wat op en af gaat over bergachtig terrein maar, goed te doen en ieder op eigen tempo. Op sommige punten legt de gids uit over de omgeving en planten die we zien. Hij verteld ook over de olijfbomen en dat de olijfbomen die in die omgeving staan voornamelijk voor privégebruik is en hoe ze het oogsten.

Na 3,5 km zijn we boven aangekomen bij het klooster en geeft de gids ons een uitleg over de locatie en de geschiedenis. Ondertussen worden de tafels worden gedekt en was er een kleine lunch met wijn, water of limonade. Zeer goed georganiseerd en al was het simpel het waren allemaal verse lokale producten. Broodje, tomaat, olijfolie, komkommer, kaas uit de streek. Hmmmm, meer moet het niet zijn.

Het gezelschap wandelaars is internationaal: Fransen, Belgen, Denen (grote groep op wandelreis), Wales wat het leuk maakt om hier en daar een babbeltje te doen.

Na het eten kregen we een rondleiding door de kapel en was er tijd voor een plaspauze. Daarna de weg terug via een andere route. Onder bij de brug waren er twee opties: 1. steile trap of 2. langere weg richting Axos.
We kozen voor de langere weg en tijdens de terugweg hadden we het geluk dat we vlak langs de rots van de gieren kwamen. Prachtig om de vogels van redelijk dichtbij te zien. Met de verrekijker konden we ze heel goed zien en het waren er tientallen in de lucht en op de rotsen.

Uiteindelijk waren we rond 15u terug en zijn op het terras beland voor een welverdiend ijskoud biertje.

De wandeling is goed te doen, je hoeft er geen topconditie te hebben maar vanwege het soms stevig op en af loopt is een redelijke conditie mooi meegenomen. Goede wandelschoenen zijn wel een aanrader want de paden zijn redelijk goed maar hier en daar rotsachtig. De gids houdt rekening met ieders fysiek en voor kleine kinderen kan er op vraag een ezeltje mee. Maakt het extra leuk voor de hele kleintjes.

Dag 3: Een rondrit met de auto

Het pottenbakkersdorp “Margarites” en de “Arkadi Monastery”.

De afstand en het rijden viel goed mee en het rijgedrag van de grieken is niet zo slecht. In het pottenbakkersdorp was het even moeilijk om een parkeerplaats te vinden maar me in een hoekje gezet waar ik niemand tot last was.

We hebben een rondwandeling gemaakt door de kleine straatjes, beetje zwerven en kijken waar ons neus ons heen brengt. Bij een pottenbakker liepen we binnen en ik zag dat hij met vuur bezig was. Ik vroeg of het goed was om een foto te maken en dat ik het hem zou toesturen.

Hij was bezig om een grote vaas te maken van 3 meter hoog. Hij gebruikte de brander om de klei sneller te doen drogen.

Er zijn diverse pottenbakkers in het dorp en bij één van de keramisten (Plokos) hebben wij schaaltjes gekocht die wij mooi vonden.

In de auto door naar de klooster en onderweg een stop bij een mooi uitzichtpunt en een restaurant om iets te eten.

Een echte griekse taverne (Eleftherna, Epar.Od. Aggelianon-Elefthernas 123, Archea Eleftherna 740 52, Greece) en we kozen de simpele dagschotel. Pasta met tomatensaus en balletjes. Lekker! Tegen de dame zeiden we, in ons beste grieks, dat het heerlijk gesmaakt heeft. De dame gaf daarop een vriendelijke lach en waardeerde het dat we het zeiden. Afsluiten met een sterke griekse koffie en we hebben weer energie voor de klooster.

Arkadi Monastery

Een mooi gebouw, afgelegen in de bergen en een ander omgeving dan bij Axos. In de folder die je meekrijgt staat een route van de wandeling en uitleg over de geschiedenis. Het is een mooi gebouw en de wandeling brengt je door de verschillende ruimtes van het klooster.

Voor de route terug kozen we een alternatieve route via kleine plaatsjes richting Axos. Het was een uitdagende route met hele smalle wegen en schapen op de weg. Plaats voor plaats stelde we onze navigatie in en zo navigeerde we onze route terug.

Vermoeid en om 17u waren we terug bij het hotel en na een verfrissing in de kamer op naar het restaurant.

Dag 4: Wandeling naar de schaapsherder

ongeveer 15 km

Weer om 9 uur verzamelen aan de receptie om vandaag heel wat hoogtemeters te overbruggen. De schaapskooi ligt op 800 meter en de wandeling gaat eerst omhoog richting Axos dan naar beneden door een vallei. De gids koos in de vallei om via een rotsig geitenpad naar de weg te gaan om via een breed pad omhoog te wandelen. Een steil pad (schat tussen de 5 en de 10% stijging) maar als je op het eigen tempo doet is het goed te doen.

Onderweg veranderd het landschap en wordt het rotsiger en ruiger. Het zicht vanaf de schaapskooi was erg mooi en rustgevend.

We werden vriendelijk ontvangen door de vrouw van de herder en kregen een drankje. Ze had ook een lunch voorzien van kleine mezzes. De dame deed na de lunch een uitleg van de schaapskooi en het leven als herder van vroeger en nu. Haar vader bleef maanden in bij de schaapskooi en tegenwoordig rijden ze heen en weer.

We konden ook wat kleine dingen kopen die ze zelf gemaakt hebben (olijfolie, schaapsbellen, etc.). Omdat we toch al van zin waren om olijfolie mee te nemen hebben we deze bij haar gekocht.

Instagram: https://www.instagram.com/mitato_evripides/

De terugwandeling verliep vlot. Ik was aan de babbel met een Canadese en haar dochter die tijdelijk in Nederland woonde. Voor we het wisten stonden we weer onderaan de berg en was de keuze: door de vallei zoals we gekomen waren of iets omlopen over de weg. We kozen voor het laatste omdat mijn partner last had aan de achillespees en zo konden we het een beetje rustiger aan doen.

Aangekomen in Axos deden we een ijsjesstop, welverdiend en o zo heerlijk. De andere die door de vallei gegaan zijn kwamen een kwartiertje later op het dorpsplein. Nu was het nog een kleine 2 km voor we terug waren in Enagron.

Beoordeling Enagron

We hebben werkelijk niets op te merken aan dit hotel. Ze hebben het super voor elkaar en zeer gastvrij.

Mooie locatie voor rust en natuur. Geen massatoerisme, geen drukte … dat heeft zijn voor en nadelen. Wat ons aantrok bij het boeken van de reis is de authenticiteit en de natuur.

We hebben 2 wandelingen gedaan, naar het klooster en naar de schaapsherder. Beide wandelingen zijn zeer de moeite waard. Dat het een begeleide wandeling is is in mijn mening een plus. Je staat dan soms even stil, op adem komen en je krijgt extra info over de natuur.

Ze hebben een zeer mooi zwembad met uitzicht op de bergen en de gieren, Dieren voor de kinderen en een goed traditioneel restaurant. Het ontbijt is ook in het restaurant en zeer verzorgd ontbijt aangevuld met griekse specialiteiten.

Voor wie is het niet geschikt? Als je elke dag naar het strand toe wilt … dan is het geen goede locatie want naar het strand rijden is ongeveer een 35 minuten. Of als je baby’s of peuters hebt, daar is het eigenlijk niet op ingericht.

Dit hotel krijgt van ons 5 sterren! We willen hier zeker nog eens terugkomen.

Website Enagron

Dag 5: Rethimnon en Elia Hotel

We besloten in Rethimnon te stoppen omdat het op de route ligt en de plaats ook wilde bezoeken.

Parkeren was niet gemakkelijk, het was marktdag en druk in het centrum. Vooraf in de navigatie een paar mogelijkheden op parkeerplaatsen ingesteld. We reden langs een plek die nog vrij was en door de afvalbakken iets te verschuiven hadden we genoeg ruimte om gratis te parkeren.

Een wandeling richting de markt, via de moskee en wat kleine straatjes. Markten zijn altijd leuk om te zien en wat voor mooie groenten en kaasjes er allemaal geproduceerd worden in de regio.

Na de markt liepen we door de oude stad en via de kleine straatjes met winkels en zochten we de filodeegmaker “Yiorgos Hatziparaskos” die bekend is als één van de weinige filodeegmakers die er nog zijn. Het is een ambacht en arbeidsintensief.

Ze waren bezig om filodeeg te maken en het was mooi om te zien hoe snel het deeg wordt uitgetrokken tot een groot vel. We kochten er zelfgemaakte baklava oww wat waren die lekker en knapperig.

Via de kleine straatjes kwamen we aan bij het fort. Doordat we maar kort de tijd hadden voor de stad te bezoeken besloten we er niet naar binnen te gaan en door te wandelen om iets te gaan eten aan de zee.

We komen terecht bij “Fanari” en we zitten aan de zee op een klein overdekt terras. We hebben een heerlijk visje (zeebaars) op van de grill besteld en is het wachten op onze bordjes.

Het grappige was dat vlak naast ons een katje lag te slapen op een stoel en er meerdere mensen zaten te eten. Kat keek niet op of om als er eten gebracht werd maar, toen wij ons visje kregen schoot hij wakker en zat naast ons verlekkerd te kijken of hij een stukje kreeg. We willen geen probleem voor de restauranthouder zijn dus helaas voor de kat kreeg hij niets en begonnen wij met smullen.

Terug langs de haven en de restaurantjes liepen we richting de auto. In Google maps had ik de parkeerplaats aangegeven, foto’s gemaakt bij vertrek van een herkenbaar gebouw en zo konden we gemakkelijk terug wandelen.

De terugrit uit de stad was druk en kriskras door allerlei kleine straatjes. Zonder navigatie had ik hier nooit uitgeraakt. Auto’s staan dubbel geparkeerd, straten die kruizen, auto’s die niet voor je stoppen … het was niet zo gemakkelijk maar heelhuids weer op de hoofdweg geraakt. Zoals ik in de auto zei “Het is erger dan Brussel tijdens de spits”.

Elia Hotel & Spa

Een kleinschalig hotel op de berg met mooi uitzicht rondom. We worden heel welkom geheten en de gastvrouw begeleid ons naar de kamer. We hebben een kamer vooraan het huis vlakbij het zwembad. Helaas was het wat fris om een duik te maken. Nadat we ons geïnstalleerd hebben konden ’s avonds mee-eten in hun restaurant. Ze had er al rekening mee gehouden dat we wilde mee-eten ;-).

De gerechten is een dagmenu van drie gangen (je kan alleen kiezen tussen wel of niet vegetarisch). We kregen groenten die langzaam gegaard waren in de olie als voorgerecht, een macaroni met kaas en gehakt als hoofdgerecht en een lemon cake als nagerecht. Het was heerlijk!

Dag 6: rondrit naar Gonia Odigitria Monastery

Helaas zijn de weersvoorspellingen zeer wisselvallig. Het kan regenen en donderen en een temperatuur tussen de 16 en de 20 graden. Het was een beetje kijken op de weerapps en een inschatting maken waar het slechte weer zit. De regen zit boven Chania dus we besluiten naar de kust te gaan.

Oudste olijfboom

We rijden eerst naar het dorpje met de oudste olijfboom een rit van nog geen 5 minuten.

Museum “Olive Tree of Vouves”, een klein museum (1 euro entree) en een vriendelijke gids die graag uitleg wil geven. Een klein beetje historie van het oogsten van de olijven. Deze olijfboom, van meer dan 3000 jaar oud, is de olijfboom waar ze met de olympische spelen in Griekenland ook de takken van hebben gehaald.

Kolymbari

Na een uurtje, rijden we verder naar de kust en komen in de haven van “Kolymbari” een nieuwe haven en lopen een klein stukje langs de zee. Het toeristenseizoen is nog rustig en de stranden nog leeg.

Door de harde wind van de afgelopen dagen is de zee wild. De golven bonken tegen de pieren van de haven. Wat indrukwekkend is om te zien hoe krachtig de natuur is.

Na een korte rond wandeling rijden we een kilometer verder naar het klooster “Gonia Odigitria Monastery” en brengen een bezoek hieraan. Een mooi en net klooster met een museum, met een collectie gewaden en boeken die handgeschreven zijn en het verbaasd me bij één boek hoe verfijnd de tekeningen zijn.

Terug buiten zijn we terug gereden naar het centrum van Kolymbari voor een broodje en wat drinken. Nog even tanken en terug naar het hotel. We hebben al redelijk wat drukke dagen gehad en het was tijd om even te relaxen.

Het diner bij Elia Hotel was zalig. Een salade als voorgerecht en vis met groenten als hoofdgerecht. Heel simpel maar ow zo lekker.

Dag 7: Chania

Het weer is een beetje opgeklaard en de voorspelling zag en beter uit om Chania te bezoeken. Het ligt op ongeveer 40 minuten afstand van Elia en vooraf had ik al wat mogelijkheden voor parkeren uitgezocht.

“Parkhaus” leek de beste keus om toch dichtbij het oude centrum te staan en veilig te kunnen parkeren. Het was druk in de parking maar er was nog plaats op het één na hoogste verdiep.

We wilde de markthal bezoeken en hadden die gevonden maar, helaas was deze in herstel en volledig afgesloten. De muren waren nog te zien maar geen markt. (we hadden een boekje mee uit 2017 uit de bibliotheek en niet zo recent 😉 )

Dan maar de oude stad in en via een wandeling uit de reisgids door de stad. Een leuke wandeling door kleine straatjes en de haven. Aan de rechterkant vlakbij het havenmuseum komen we op een zaterdagmarkt (Minoos 21, Chania 731 32, Greece) die loopt richting het stadion van Chania.

Het is lunchtijd en kijken of we in de kleine straatjes en leuk restaurant kunnen vinden. We komen uit bij “Kouzina EPE” een restaurant waar ze in de vitrine en op een bord geschreven de gerechten die ze die dag hebben. Het is een druk bezet restaurant maar door de snelheid komen er ook snel tafels vrij.

Voor de avond iets kopen bij een griekse bakker. We werden geholpen door een griekse klant die al heel lang in Genk heeft gewoond en vlaams sprak, hij gaf ons uitleg en zei wat lekker was en het vertaalde aan de winkelbediende.

Terug bij de auto was het maar een 6 euro voor de parking en onze terugrit liep vloeiend. We waren zo weer op de grote baan de stad uit. Perfect gedaan dus om hem in deze parking te zetten.

Bij het hotel was het relax en even boekjes lezen.

Dag 8: terug naar België

We hadden de avond voor vertrek afgerekend en de gastvrouw van het hotel was zo lief om ons ontbijt mee te geven zodat we niet met een lege maag hoefde te vertrekken naar de luchthaven.

Beoordeling van Elia Hotel

Dit hotel hadden we zeker langer willen blijven, of de hele week, omdat je er mooi kan wandelen maar door het wisselvallige weer we er niet aan zijn toegekomen. We willen hier nog graag terugkomen. Ook dit hotel is 5 sterren. Heerlijk ontbijt, vriendelijke mensen en een hele mooie locatie, oase van rust.

Website hotel

Luchthaven en terugvlucht

De rit naar de luchthaven verliep goed… al was Waze aan het zeuren. Ik moest de andere kant oprijden dan gewoonlijk en eigenwijs als ik ben reed ik de normale kant op om naar Chania te gaan. Beneden aangekomen bleek dat later die ochtend de weg afgezet werd vanwege de Chania-marathon. We hadden nog geluk dat het nog niet gestart was en konden er nog rijden. Soms maar beter Waze volgen 😉

We waren een beetje te vroeg bij de autoverhuur en er was nog niemand, al was er ons gezegd dat er vanaf 7u er iemand zou zijn en het was na 8 uur. Dus na een paar belletjes werden we door een andere verhuurder opgepikt om mee naar de luchthaven te gaan.

Eindconclusie

De reis was een heerlijke reis maar had een paar dagen langer mogen duren. Een week en twee locaties is krap en je wilt toch van alles zien, aan rust kom je dan niet toe. Beide hotels zouden we nog graag teruggaan.

Welk hotel was het best? Een vraag die ik niet 1,2,3 kan beantwoorden. Het zijn allebei hotels waar onze voorkeur naar uit gaan.

Enagron heeft een internationaler publiek en is iets groter … een klein mini dorpje.

Elia is eigenlijk een groot huis in een olijfgaard wat onderverdeeld is in een paar hotelkamers en achteraan bij de tuin het restaurant. Op het moment dat wij er waren waren het voornamelijk Engelsen die er waren.

Het eten was bij beide zeer goed. Bij Enagron was traditioneler (lamsvlees, pita, stoofschotel van lam) en bij Elia wat verfijnder van smaak, ook al was dat ook griekse keuken.

Met dank aan de Strycker Reizen om deze reis en luchthaventaxi voor ons te regelen.

Tips voor reizigers

Qua verkeer vind ik dat ze redelijk normaal rijden op Kreta. Op de hoofdweg rijden de grieken zoveel mogelijk rechts, over de doorgetrokken lijn, om andere de mogelijkheid te geven om te passeren. Schrik er niet van want het is redelijk normaal hier en geef ze ook de ruimte als het mogelijk is. Ik heb geen agressief gedrag opgemerkt zoals je in andere zuiderse landen wel tegenkomt.

Rijden met navigatie-apps gaat goed. Waze en Google werken perfect op Kreta. Door vooraf de locaties in te stellen ging het gemakkelijk om ook op de bestemming te komen.

Routebeschrijvingen hotels. Waze stuurt je soms over vreemde wegen en het is makkelijker de beschrijving van het hotel te volgen. Dan staat het goed aangeduid.

Google maps locaties opslaan en delen: Wat we doen voor we op reis gaan is in Google Maps plaatsten opslaan die we interessant vinden en de lijst met elkaar delen. Zo zien we op onze smartphone locaties die we eerder hebben bewaard. Makkelijk om iets te zoeken denk aan: parking, restaurants, bezienswaardigheden, etc.