Les 2: Opdracht: Portret op locatie (omgeving geeft context).
Werk met omgevingslicht en gebruik indien mogelijk hulpmiddelen zoals reflectieschermen,
Een praktijkles met het natuurlijk licht van de ondergaande zon. In groepjes van twee of drie personen zodat je allemaal aan de buurt komt en leert van elkaar. De docent liep ook geregeld rond en gaf advies over de genomen foto’s en welke mogelijkheden er nog meer zijn.



Ik had de dag voordien al een verkenning van de locatie gedaan zodat ik een idee had wat en waar het licht zou kunnen zitten. Met een app die de baan van de zon laat zien kon ik een beetje inschatten waar het licht zou zitten.
Deel 2 – Portret op locatie met kunstlicht
We gingen naar het centrum en was het de bedoeling het kunstlicht wat er is te gebruiken. Op de markt waren er wat cafés open één van de klasgenoten had er een nichtje zitten die wilde meewerken om even model te zijn.
Mijn 100mm macro F2.8 gebruikt voor de fotografie om het kunstlicht van de kleine lampen op het terras meer bokeh te geven en een mooi close-up te maken van haar.
Op de ronde verder door de stad kwamen langs de bibliotheek, wat een mooi gebouw is met oude stijl lampen ervoor. Het totaalbeeld geeft een mooie lichtbalans van warm licht op de voorgrond en blauw licht op de achtergrond.
De laatste foto was een cadeau. We liepen er langs en ineens zag ik de bloemen en de mogelijkheid. Het rood van de trui, nagels en de bloemen geeft een warme sfeer.




Om 21:45u verzamelen op de afgesproken plek en even nabespreken plus de inhoud van de volgende les en wat je dan mee moet nemen.
Les 3: Opdracht: Raamlicht portret (Vermeer)
Werken met aanwezig raamlicht om het model te belichten.
Na een uitleg wat de bedoeling was splitste we weer open groepen van 2. We gingen vaar een studioruimte waar het licht nog goed was. Het was een leuke afwisseling tussen ons en om de beurt model of fotograaf. Denk dat we beide onze creativiteit hebben kunnen inzetten.
De oefening is meestal kleur en zwart/wit.








Het 2e deel was kunstlicht in school. We liepen al snel naar de gangen beneden bij de technische lokalen en ook weer om en om model / fotograaf. Het resultaat ben ik tevreden over.
Spelen met materialen die voor handen waren zoals: een verwarming die ik op een tafel plaatste om een doorkijkje te maken.





Les 4 – bespreking van de eerste 2 praktijksessies
We moesten allemaal maximaal 5 foto’s per deel (dus max 20 foto’s) inleveren. Deze werden per persoon besproken en punten aangegeven waar men het kan verbeteren of anders uitsnijden. Het is leuk om te zien wat de andere hebben gedaan en wat het niveau is van de klasgenoten.
Mijn foto’s werden goed beoordeeld en met wat kleine aanwijzingen of ideeën wat er ook mogelijk is qua uitsnede.
Ook al heb ik al meer ervaring met fotografie en camera’s, vanuit de videografie, betekend het niet dat het geen uitdaging is om een goed portret te maken. Het is een skill waar ik veel minder ervaring mee heb en zeker als we straks met flitsers gaan werken wordt het een nieuwe ervaring.
Les 5 – Opdracht: Portret met reportageflitser
Iets wat ik nog niet veel heb gedaan is de flitser op de camera gebruiken, kwestie van geen ervaring daarmee dus het dan maar achterwege laten. Nu het moment om er eens mee te spelen en te proberen wat het doet.
Het hoeven geen hoogstaande beelden te zijn maar een oefening van de mogelijkheden in TTL-modes en instellingen. Eerst met een groepje de studio in om deze oefening in de vingers te krijgen.
Wat doet het op een witte of zwarte achtergrond? Hoe moet je de flitsintensiteit corrigeren? wat als je accessoires gebruikt? allemaal vragen voor deze oefening.





Op locatie in de school
Na de oefening in de studio zijn we het gebouw ingegaan met een kleiner groepje en hebben daar verschillende locaties gefotografeerd.





De docent!
Om iedereen een gelijke situatie te geven was de laatste opdracht van de les om een foto te maken met flits van onze docent. Eén voor één kregen we de mogelijkheid.
Ik koos voor mijn 50mm 1.8 objectief om de gang zoveel mogelijk te vervagen. Op mijn flitser zat een bouncekaart om het licht wat meer in de ogen te krijgen.




Onderbelicht!
Het geen wat me thuis opviel in Lightroom was dat de foto’s één stop onderbelicht waren en ik blijkbaar een flitsbelichtingscorrectie (-1 of -2) had gebruikt die de situatie niet voldoende belichte.
Thuis de camera opgesteld en een voormiddag allerlei instellingen geprobeerd en ontdekt dat ik mijn flitserbelichtingscompensatie gewoon op neutraal moet laten staan of een hele kleine compensatie van -0.3 of +0.3 kan genoeg zijn in TTL modes.
Les 6 – Raportageflitser los van de camera met een trigger
Na een halve les uitleg, over de verschillende mogelijkheden en functies van softboxen, triggers, kleurgels en instellingen, zijn we zelf de studio ingedoken om met de speedlights flitsers die er waren een opstelling te maken. Met drie in de studio en dus drie flitsers beschikbaar. (twee remote en één als master). We hebben met elkaar een lichtopstelling gemaakt.

Hoofdlicht (Godox V1 – 1/2) op links en een klein achterlichtje (Godox V860VIII – 1/256) + een piepschuimbord om de invulling te geven. Het is een redelijk neutrale invulling met een klein beetje schaduw op de rechterzijde van het gezicht.
Omdat er maar beperkt tijd was, en we allemaal aan de beurt wilde komen, zijn er maar 2 foto’s uitgekomen.



